Työkalu, joka tekee näkyväksi kommunikoinnin moninaisuuden – Case Ammattiopisto Spesia

Kukaan ei ole kieletön -hanke toi yhteen ammattilaisten erityisen vuorovaikutusosaamisen ja aihepiirin uusimman tutkimustiedon. Vuoden mittaisen yhteistyön tavoitteena oli jakaa opettajien erityistä osaamista ja ymmärrystä kommunikoinnista sekä tehdä näkyväksi moninaisten ihmisten moninaista kommunikointia. Tilanteissa, joissa puhuttu kieli ei ole ainoa ja keskeisin kommunikoinnin keino, ns. ei-kielellinen kommunikointi (eleet, ilmeet ja muut kehon liikkeet) kantavat merkittävää roolia yhteisen ymmärryksen muodostumisessa. Kehollisen ja visuaalisen kommunikoinnin yksityiskohtaiseen kuvaamiseen ja siitä keskusteluun meillä on harvoin jaettua ja toimivaa sanastoa. Juuri tähän tarpeeseen Raami, Spesia ja OAJ:n Spesian paikallisyhdistys lähtivät rakentamaan ratkaisua.

Ammattiopisto Spesia on ammatillinen erityisoppilaitos, jossa opiskelee vuosittain yli 1500 opiskelijaa. Spesia tarjoaa ammatilliseen perustutkintoon johtavaa koulutusta, valmentavaa koulutusta sekä tuettua oppisopimuskoulutusta. Valmentavat koulutukset tunnetaan laajemmin nimillä TUVA eli tutkintoon valmentava koulutus ja TELMA, joka valmentaa työhön ja itsenäiseen elämään. Spesia järjestää koulutusta yhteensä 12 paikkakunnalla. Maantieteellisen laajuuden lisäksi Spesia on henkilökunnaltaan laaja: siellä työskentelee moniammatillinen 750 henkilön työyhteisö, jonka tavoitteena on saada jokainen opiskelija loistamaan.

Oppivelvollisuusuudistus lisäsi tarpeita opetushenkilökunnan osaamisen jakamiseen ja kehittämiseen

Laajennettu oppivelvollisuus astui voimaan vuonna 2021. Sen myötä oppivelvollisuus laajeni kestämään siihen saakka, kun nuori täyttää 18 vuotta tai kun hän tätä ennen suorittaa ammatillisen tutkinnon tai ylioppilastutkinnon. Spesiassa lakimuutos näkyy konkreettisesti niin, että opintoihin hakeutuu aiempaa laajempi joukko opiskelijoita. Koulutukseen hakeutuu nuoria, jotka aiemman lain aikana ovat päättäneet koulutuspolkunsa peruskouluun. 

Tämän myötä opiskelijoilla on myös aiempaa laajemmin erityisen tuen tarpeita, jotka liittyvät myös kommunikointiin ja vuorovaikutukseen. ”Tämä vaatii yhä laajemmalta joukolta opettajia osaamista hallita erilaisia keinoja, joilla tukea vuorovaikutusta ja kommunikaatiota. Opettajat saattavat kokea tilanteessa ehkä sellaista jopa osaamisvajetta samalla kun työn kuormittavuus on ja kommunikoinnin haasteet ovat lisääntyneet”, kertoo Spesian opettaja ja hanketta vetänyt Suvi Kärki. 

Keholliset kommunikoinnin keinot, kuten eleet ja katse, ovat merkittävä resurssi vuorovaikutuksessa. Niiden tiedostaminen ja osaamisen jakaminen edellyttää yhteistä sanastoa ja toimintaa dokumentoivia työkaluja.

Kommunikoinnin sujuminen ja yhteisen ymmärryksen saavuttaminen opettajien ja opiskelijoiden välillä vähentää turhautumisia ja väärinkäsityksiä. Kun opettajilla on välineitä, joilla paremmin tunnistaa opiskelijan käyttämät kommunikoinnin keinot, kommunikointi ja vuorovaikutus mahdollistuu. Opiskelijalle syntyy kokemuksia, että hän tulee ymmärretyksi ja hänet kohdataan yhdenvertaisena kommunikoinnin osapuolena, vaikka kielellisessä ilmaisussa olisikin haasteita. Kaikki tämä vaikuttaa positiivisesti opettajien työhyvinvointiin. Juuri tästä syystä opettajat hakivat – ja saivat – hankkeeseen rahoitusta nimenomaan OAJ:n työhyvinvointirahastolta.

Tunnistimme jo yhteistyöhanketta suunniteltaessa, että Spesian työyhteisössä on paljon osaamista ja tietoa moninaiseen kommunikointiin liittyen. Kollegoilta on mahdollista saada tukea ja apua, mutta arjessa tietotaidon jakamiseen on hirvittävän vähän aikaa ja mahdollisuuksia. 

“Meillä on työyhteisössä paljon osaamista ja tietoa, mutta sen esiin kaivaminen vaatii yhteen tulemista ja jonkun, joka sitä tietoa lähtee erittelemään ja yhdistelemään” kuvaa Kärki hankkeen lähtökohtia. Hän näki, että ongelman ratkaisemiseen tarvittiin tutkijan osaamista, sekä henkilöä, joka fasilitoi henkilöstön oman osaamisen jakamista ylhäältä tulevan koulutuksen sijaan. 

”Kun hanketta lähdettiin yhdessä suunnittelemaan, alkoi kirkastumaan, että mitä osaamisen jakaminen ja kehittäminen voisi tässä tilanteessa parhaimmillaan olla. Huomasimme, että Raamin Elina saattaisi olla sellainen osa tähän palapeliin, mikä meiltä puuttuu”, Kärki perustelee syitä yhteistyön aloittamiselle.

Webinaari antoi yhteisen sanaston, työpajoissa jaettiin ymmärrystä, tuloksena syntyi työkalu organisaation käyttöön

Yhteistyö käynnistyi webinaarilla, jonka tavoitteena oli tuoda käyttöön yhteistä sanastoa, jonka avulla voi keskustella yksityiskohtaisesti kommunikoinnista ja vuorovaikutuksesta. Ammattilaiset, joille kohtaaminen, kommunikointi ja vuorovaikutus on ydinosaamista, tarvitsevat aihepiiriin soveltuvaa, tarkoituksenmukaista kieltä.

Esimerkiksi yleisesti käytetty käsite kehonkieli ei riitä kuvaamaan ja keskittämään huomiota riittävän tarkasti siihen, onko kommunikointitilanteessa käytössä pään liike, kehon asento vai eleet. Myös eleet käsitteenä tarvitsivat tarkennusta: onko kyseessä osoittava ele vai puhetta rytmittävä syke-ele, jossa käsien rytminen liike korostaa puhutun asian tärkeyttä?

Webinaarin jälkeen järjestettiin kuusi työpajaa neljällä paikkakunnalla. Työpajoilla oli kaksi päätavoitetta: jakaa keskustellen opettajien kokemuksia ja ymmärrystä kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen keinoista, sekä tehdä näkyväksi ja koota yhteen eri paikkakuntien opettajien havaintoja ja hyväksi osoittautuneita toimintatapoja. 

Työpajaosallistujien tekemä kuvaus toimintaympäristöstä kommunikoinnin näkökulmasta. Kuva: Elina Tapio

Keskustelun fasilitoinnin lisäksi, Elina keräsi työpajoissa osallistujien tuottamaa aineistoa. Aineiston luokittelun, analyysin ja täydentämisen pohjalta rakennettiin työkalu Spesian henkilöstön käyttöön. Moninaista kommunikointia kuvaava työkalu on käytännössä verkkosovellus, jonka rakensi erityisesti tietoturvaan erikoistunut yritys WP-Ensure. Työkalun ensimmäisiä versioita testasi joukko spesialaisia. Heidän palautteensa on ollut positiivista jo työkalun ensimmäisestä luonnoksesta: 

”Sovellus on selkeä kokonaisuus ja helppokäyttöinen.”

”Suosittelen työkalua kaikille, jotka ovat tekemisissä erityisnuorten kanssa.”

Työkalu jalkauttaa koulutuksen annin työyhteisön arkeen

Hankkeen tuloksena Spesian henkilöstön käyttöön jää konkreettinen työkalu, heille räätälöity verkkosovellus. Verkkosovellus ohjaa käyttäjää havainnoimaan, jäsentämään ja kuvaamaan opiskelijan kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen keinoja yksityiskohtaisesti. Työkalun käyttäjä myös pohtii ja suunnittelee, kuinka opiskelijan kommunikointia voisi tukea. Tuloksena syntyy sekä opiskelijan kommunikoinnin kuvaus että suunnitelma, jonka voi tallentaa PDF-tiedostona myöhempää käyttöä varten. 

Hankkeen päätyttyä Suvi Kärki pohti työkalun merkitystä näin: ”Opettajathan kaipasi konkreettisia työkaluja siihen, miten kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen asioita lähestytään ja minkälaista uutta tietoa voisi saada, että pystyisi taklaamaan arkisen työnsä ongelmia paremmin. Juuri se lisää opettajien jaksamista. Saimme työkalun, verkkosovelluksen, meidän arkeamme helpottamaan.”

Webinaarikoulutus ja työpajat ovat myös jättäneet pysyvän jäljen osallistujiin ja Spesian arkeen. Näin Suvi Kärki kuvaa muutosta, jonka Raamin kanssa tehty kehittämishanke on tuonut Spesian työyhteisöön: 

”Työpajat toivat meille yhteistä aikaa tehdä sitä paljon kaivattua yhteistä pohdintaa. Merkittävää oli, että työpajojen jälkeen meillä on ollut yhteistä pohjaa keskusteluun, josta on ollut helppo jatkaa. Työkaverin kanssa aiheeseen palaaminen ja siitä keskustelu on paljon yksinkertaisempaa kuin ennen tätä hanketta.  On ollut helpompi lähteä keskustelemaan jostain keissistä tai kysellä näkemystä johonkin tiettyyn asiaan.”  

”Koulutus toi meille lisää yhdessä pohtimisen kulttuuria. Myös uusi työkalu tuo meitä ja meidän ajatuksia yhteen; työkalu helpottaa keskustelua kommunikoinnista ja kommunikoinnin tukemisesta.” – Suvi Kärki, Spesia

”Paljon hyödyllistä pohdintaa porukalla ja uutta näkökulmaa konkareilta. Oli tilaa keskustella, mikä on myös hyvinvointia parantavaa.”
– Työpajaan osallistunut opettajat heti työpajan jälkeen

Onko teidän työyhteisössänne kommunikointiin ja vuorovaikutukseen liittyvää osaamista tai ilmiöitä, jotka kaipaavat sanoittamista ja näkyväksi tekemistä?

On ammatteja, jossa kommunikointi ja vuorovaikutus on ydinosaamista, josta pitää voida keskustella tarkasti ja konkreettisesti. Epämääräinen ja yleinen terminologia, kuten kehonkieli ja nonverbaali viestintä eivät riitä, vaan tarvitaan spesifiä ja ymmärrettävää sanastoa, jäsentelyä ja visuaalistamisen keinoja. 

Jos tunnistat tästä kuvauksesta teidän työyhteisönne tai tiiminne ajankohtaisen tarpeen, ota yhteyttä! Mietitään yhdessä, millainen lyhyt koulutus, työpaja tai työpajojen sarja sopisi teille parhaiten. Tulen mielelläni pitämään myös lyhyen esittelyn digitaalisesta työkalusta, jos kaipaatte konkreettista apua moninaisen kommunikoinnin kuvailuun ja dokumentointiin. 

Ota yhteyttä soittamalla puh. 050 3878678 tai kirjoittamalla elina.tapio@raamioy.fi.

Lue lisää Kukaan ei ole kieletön -hankkeen toteutuksesta Raamin verkkosivuilta.

Takaisin ylös